Του Τζεμαλή Μηλιαζήμ
Στη Θράκη
τις τελευταίες μέρες έχουν συμβεί μια σειρά από γεγονότα που συνδέονται μεταξύ
τους. Το κορυφαίο είναι ο εμπρησμός του τζαμιού στην Κομοτηνή. Ξημερώματα της
Παρασκευής 17/4, στην οδό Αντιγόνου 19, στο «Γενιτζε Μαχαλέ», λίγα μέτρα απ' το
τοπικό αστυνομικό τμήμα, άγνωστοι παραβιάζουν την αυλόπορτα του 3ου Μειονοτικού
Σχολείου και του Μαχμούτ Αγά τζαμί και βάζουν φωτιά στην είσοδο του τζαμιού.
Κάτοικος της περιοχής που πήγαινε στην δουλειά του εκείνη την ώρα ειδοποίησε
την πυροσβεστική. Από την φωτιά καταστράφηκε η είσοδος του τζαμιού και μεγάλο
μέρος της σκεπής. Την ίδια ώρα, άγνωστοι έκοψαν με σιδηροπρίονο τα δέντρα στο
τζαμί του Αλάν Κουγιού, που βρίσκεται στο γειτονικό οικισμό Ρομά.
Οι πρώτες
αντιδράσεις ήρθαν από ακροδεξιά ειδησεογραφικά σάϊτ που μιλούσαν για
προβοκάτσια των τούρκων στην περιοχή. Μετά την ανακοίνωση της ΚΕΕΡΦΑ οι
αντιδράσεις πύκνωσαν. Όλοι οι παράγοντες της μειονότητας, αλλά και τα ΥΠΕΞ της
Τουρκίας και της Ελλάδας εξέδωσαν ανακοινώσεις. Ο εκπρόσωπος Τύπου του
υπουργείου Εξωτερικών Κωνσταντίνος Κούτρας, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις,
απέδωσε την πυρκαγιά σε «βραχυκύκλωμα». Ο κ. Κούτρας προφανώς δεν ήξερε ότι σε
όλα τα τζάμια της Κομοτηνής μετά την βραδινή προσευχή κατεβαίνει ο γενικός διακόπτης.
Άρα χωρίς ρεύμα δεν μπορεί να υπάρξει βραχυκύκλωμα. Είναι καθαρά μία από τις
πολλές φασιστικές προκλήσεις που συνέβησαν στην περιοχή σε βάρος της
μειονότητας και ενόψει της δίκης της χρυσής αυγής, αλλά και να δημιουργήσουν
προβλήματα στην αρμονική συμβίωση των δύο κοινοτήτων.
Η περιφορά
του Επιταφίου, από τους απόστρατους και τα σώματα ασφαλείας, στον ορεινό
οικισμό του Εχίνου Ξάνθης την Μεγάλη Παρασκευή των Ορθοδόξων είναι πρόκληση και
προκαλεί πολλά ερωτηματικά. Ο Εχίνος βρίσκεται στην ορεινή περιοχή της Ξάνθης,
που ζουν μόνο μουσουλμάνοι. Για το θέμα της δοξολογίας, δεν μπορεί να ειπωθεί
κάτι, αφού η απρόσκοπτη τέλεση των θρησκευτικών τελετών της κάθε γνωστής
θρησκείας είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη. Η περιφορά ενός Επιταφίου όμως, μέσα
σε ένα αμιγώς μουσουλμανικό οικισμό που είχε να συμβεί από το 1965, τι ακριβώς
ήθελε να αποδείξει; Η οργάνωση της συγκειμένης δράσης από την ένωση αποστράτων
Ξάνθης, τις ένοπλες δυνάμεις και τα σώματα ασφαλείας ποια σκοπιμότητα
εξυπηρετεί; Ποιανού εθνικό φρόνημα και θρησκευτικό συναίσθημα απειλείται και
από ποιόν, ώστε να χιάζεται να τονωθεί από τις ενώσεις απόστρατων, τους άνδρες
των ειδικών δυνάμεων, των σωμάτων ασφαλείας και της αστυνομίας;
Τα θέματα
θρησκευτικής λατρείας στην Θράκη έχουν λυθεί προ πολλού. Χριστιανοί και
Μουσουλμάνοι συμβιώνουν ειρηνικά. Οι διαφορές που μπορεί να υπάρχουν
ενδεχόμενος δεν εστιάζονται στους τρόπους της θρησκευτικής λατρείας. Ο καθένας
σέβεται την θρησκεία του άλλου και αυτό αποδεικνύεται ιδιαίτερα στις πόλεις και
τα χωριά όπου ο πληθυσμός είναι μικτός. Όλα τα υπόλοιπα είναι πολιτικές
σκοπιμότητες και προκλήσεις που δεν έχουν να κάνουν με αγνά θρησκευτικά
κίνητρα. Η Τρίτη πρόκληση έρχεται λίγες μέρες πριν τους πνιγμούς εκατοντάδων
προσφύγων και μεταναστών στην μεσόγειο. Η Περιφερική Ένωση Δήμων Ανατολικής
Μακεδονίας και Θράκης εξέδωσε μια ρατσιστική και ισλαμοφοβική ανακοίνωση που
έκανε λόγο για «κίνδυνο ανατροπής ισορροπιών στα πληθυσμιακά δεδομένα της
περιφέρειας μας μεσομακροπρόθεσμα, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών ομάδων που
ζουν στη περιοχή μας». Κίνδυνος δεν είναι η μειονότητα και οι πρόσφυγες, αλλά
το ρατσιστικό δηλητήριο που χύνουν, στήνοντας έτσι σκηνικό έντασης. Προς την
ίδια κατεύθυνση ήταν και οι αναφορές του μητροπολίτη Ξάνθης Παντελεήμονα στην
ομιλία του. Ο σεβασμιότατος στη συγκέντρωση των επιταφίων στην κεντρική πλατεία
αναφέρθηκε στην αποστροφή του λόγου του «σε έναν θεό που σκοτώνει δεν το
χιαζόμαστε», ρίχνοντας νερό στο μύλο του ισλαμοφοβικού και ρατσιστικού κλήματος
που επιχειρείται να στηθεί. Ο σεβασμιότατος, που είναι ένας άνθρωπος που εκτιμώ
και σέβομαι, αλλά και να μην το σέβομαι, είναι θρησκευτικός ηγέτης μιας μερίδας
ανθρώπων στην περιοχή που των σέβονται, των εκτιμούν, των ακολουθούν, των
ακούν. Δεν μπορεί να λέει δημόσια αυτές τις ανακρίβειες, γιατί κανενός θεός δεν
υπάρχει για να σκοτώνει. Οι θεοί υπάρχουν για να μονιάζουν και να αγαπούν τους
ανθρώπους. Θα παρότρυνα τον σεβασμιότατο να ξαναδιαβάσει το Ισλάμ κατευθείαν
από τις πυγές που είναι το Κοράνι και τα Χαντίθ.
Με θλίψη
βλέπω ότι μετά την ανάληψη της εξουσίας από το ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝ. ΕΛ. οι
προκλήσεις σε βάρος της μειονότητας πυκνώνουν. Ο μειονοτικός πληθυσμός στις
τελευταίες εκλογές έδωσε σταλινικά ποσοστά στο ΣΥΡΙΖΑ όχι για να έχει ακροδεξιά
μεταχείριση και αντιμετώπιση, αλλά εξέλεξε τέσσερις βουλευτές γιατί πίστεψε ότι
οι αριστερά θα του επιστρέψει τα δικαιώματα και τις ελευθερίες που του στέρησε
και του στερεί όλα αυτά τα χρόνια ο Ελληνικός Εθνικισμός. Ο ΣΥΡΙΖΑ και οι
οργανώσεις του, μπροστά στην εθνική προσπάθεια που κάνει ο πρόεδρος και πρωθυπουργός
Αλέξης Τσίπας, το έχουν βουλώσει. Δεν λένε κουβέντα για αυτά που συμβαίνουν
στην Θράκη. Όπως και οι ΑΝ. ΕΛ. το έχουν βουλώσει για το ζήτημα της
μετανάστευσης και των προσφύγων. Όχι γιατί έχουν γίνει λιγότερο ρατσιστές και
ξενοφοβική, αλλά γιατί η «εθνική» προσπάθεια πρέπει να πετύχει.
Τελειώνοντας
θα ήθελα να επισημάνω δύο πράγματα. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ, στις επόμενες εκλογές δεν
θέλει να δει συρρικνωμένα τα ποσοστά στην Θράκη καλά θα κάνει να αλλάξει την
πολιτική του γραμμή και να σταματήσει να απογοητεύει τον κόσμο. Το δεύτερο
αφορά τους ανθρώπου που φτιάχνουν και εφαρμόζουν πολιτικές για την Θράκη. Θα
τους παρότρυνα να διαβάσουν ξανά τη Θράκη γραμμή γραμμή, πιθαμή πιθαμή. Η Θράκη
δεν είναι ίδια με την δεκαετία του 80 του 90 ή του 2000, ακόμη και μετά το ξέσπασμα
της κρίσης, ή Θράκη έχει αλλάξει και ευτυχώς έχουν αλλάξει και οι άνθρωποι της.
Δημοσιεύτηκε στις 30-04-15 στο 21ο τεύχος της δίγλωσσης εφημερίδας της Θράκης "Barikat"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου